Restaurang Agaton

Restaurang Agaton

Agaton är en uppskattad italiensk restaurang längs turiststråken i Gamla stan. Även om restaurangen gjort succé bland besökare, hade den inte varit lika känd för stockholmarna själva. Det ville Agaton ändra på.

 

Vi skapade inlägg som fick fler att välja Agaton för sina middagsplaner, men också kundresor genom anpassad annonsering där vi nådde de allra mest intresserade kunderna.

+2018 BOKNINGSKLICK

2 018 klick på "boka nu"-knappen i Agatons konverteringsannons.

+ 94 698 RÄCKVIDD

Agaton nådde över 94 tusen i Stockholm under 28 dagar.

+439 LIKES

Agatons Facebooksida ökade med 439 nya likes under den första månaden.

METOD

Tillsammans med Agaton definierade vi en målgrupp baserad på deras nuvarande och önskade klientel.

 

Nästa steg var en tävling på Facebook för att nå så många som möjligt i Stockholm, baserat på denna målgruppen. Det fick restaurangsidans popularitet att öka och väckte intresse hos ett antal tusen personer.

 

I nästa steg riktade vi en så kallad Canvas-annons till de som deltagit i tävlingen och därför hade fått kännedom om restaurangen. Genom Canvas-annonsen bjöd vi in till ett virtuellt besök på Agaton – ett smakprov på hur det är att vara en gäst.

 

Till den målgrupp som vi nu visste hade intresse riktade vi en bokningsannons för att så kostnadseffektivt som möjligt nå de personer som troligen skulle boka ett bord.

 

Vi producerade samtidigt kontinuerliga inlägg för att nå befintliga följare.

Målet var att stärka Kajsas fisk som varumärke, både för att stärka den lojala kundkretsen och att utvidga den genom spridning. Det skulle vi göra genom att få stamkunder att interagera med deras inlägg och på så sätt skapa ett “community” med personer som älskar Kajsas fisk.

MÅL

Restaurang Agaton ville få fler bokningar genom att visa deras popularitet i sociala medier, med en aktiv och professionell närvaro.

RESULTAT

Tävlingen nådde ut till 94 700 i Stockholm, baserat på den definierade målgruppen. Det ledde till 493 likes – personer som nu mötte deras säljande inlägg flera gånger i veckan. 11 000 interagerade med tävlingen. Av dessa valde 2 000 personer att klicka på “boka nu”. Kostnaden var endast 3 kronor per klick. Nu slutför inte alla som klickar sin bokning, men annonsen hade potentiellt kunnat ge 2 miljoner kronor i intäkt om den genomsnittlige kunden äter med vänner för en tusenlapp.

Har du frågor innan du vill gå vidare?

Hälsingegatan 49, 113 43 STOCKHOLM

08-121 594 20

©2019 by Likes 2 Business AB

08-121 594 20

Underdogg-PowerBy-W&B.png